-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45390 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

فرق حكومت هاي لائيسم سكولاريسم ليبراليسم و دمكراتيك با هم در چيست و چه كشورهائي داراي اين حكومتها مي باشند؟
لائيسيزم (Laicism) آييني است كه به موجب آن، نهادهاي اجتماعي و وظايف مدني - بويژه وظايف قضايي و آموزشي - بايد به اشخاص غير روحاني محوّل شود. اصولاً وصف لائيك، در مقابل وصف ديني و ايماني است و به معناي بي اعتنايي به مذهب و جدا سازي سياست از انگاره ها و آموزه هاي ديني است. حكومت هايي مانند: فرانسه، تركيه، عراق و ... لائيك هستند. حكومت سكولار (Seculor state) حكومتي است كه در قانون اساسي خود، هيچ يك از مذاهب موجود را به عنوان مذهب رسمي ذكر نكند و با جنبش هاي مذهبي بي ارتباط باشد و هيچ كاري را نيز به هدف هاي ديني و روحاني اختصاص ندهد. سكولاريسم زير ساخت نظري اكثر حكومت هاي غربي است. ليبراليسم (Liberalism) يك جريان ايدئولوژيك، سياسي و اجتماعي است كه در قرن هجدهم پديد آمد. شعار اصلي آن، آزادي سرمايه و آزادي تجارت بود و در عرصه سياست شعار آن، مخالفت با استبداد مطلقه، دفاع از پارلمانتاريسم و آزادي هاي بورژوايي است. در عرصه اجتماعي نيز شعار آن گسترش مناسبات سرمايه داري به زيان مناسبات فئودالي بود. هم چنين يكي از ويژگي هاي اساسي ليبراليسم، مخالفت با تندروي هاي انقلابي است. حكومت دمكراتيك (Democratic Regime) حكومتي است كه زمامداران آن به وسيله اداره شوندگان انتخاب شوند. نكته اي كه بايد توجه داشته باشيد اين است كه عناوين فوق، لزوماً در عرض يكديگر نيستند؛ مثلاً چنان نيست كه اگر نظامي لائيك باشد ديگر سكولار نباشد، يا اگر مبتني بر دكترين ليبرالي باشد ديگر دمكراتيك نباشد؛ بلكه همه اين اقسام در يكديگر تداخل دارند؛ مثلاً آمريكا داراي نظام ليبرال دمكراسي است. براي آگاهي بيشتر ر . ك : فرهنگ علوم سياسي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.